• Киев
    • Киев
    • АР Крым
    • Одесса
    • Тернополь
    • Львов
    • Днепр
    • Луганск
    • Херсон
    • Житомир
    • Харьков
    • Россия
    • Краснодар
    • Беларусь
    • Молдова
  • Мобильные
  • Заказать звонок
+380 44 545-71-04многоканальный тел./факс
+380 93 426-37-10
+380 67 445-45-98
+380 50 440-01-74
Ваш телефон успешно отправлен.
С вами скоро свяжутся.
+7 978 797-58-57
+380 48 700-32-30
+380 35 252-18-35
+380 63 681-40-21
+380 562 32-28-16
+380 642 71-78-73
+380 50 927-20-62
+380 412 48-01-11
+380 50 435-88-68
+7 495 975-98-73
+375 29 103-13-15
+373 022 28-19-66
+7 861 203-40-65
Газета АТМОСФЕРА-REVIEW

Зелений тариф залишається

Угорники_tmbnlНезважаючи на недавні похмурі пророкування експертів щодо зеленого тарифу в Україну, держава, все-таки не відмовилося від підтримки відновлюваних джерел енергії через цей механізм.

Добрий початок…

Ще минулого 2013 експерти називали український зелений тариф найпривабливішим серед європейських аналогів. І особливою мірою це стосувалося сонячної енергетики, в якій, зусиллями лобістів галузі, вдалося домогтися дуже хороших тарифів. Це стало стимулом для швидкого зростання ринку і появи в сонячній енергетиці значного числа проектів різного масштабу.

Ще одним позитивним сигналом для ринку стало затвердження у 2013 році зеленого тарифу для приватних домовласників. Після того як НКРЕ затвердила відповідну постанову, багато домовласників сіли за калькулятори і комп’ютери щоб ​​порахувати, як можна заробити на установці сонячної електростанції у себе на даху.

Незабаром після таких підрахунків, деякі з них навіть почали замовляти обладнання та наймати консультантів з будівництва дахових електростанцій. Сьогодні в Україні вже працює кілька перших домашніх сонячних електростанцій.

…і турбулентне продовження

Поточний рік розпочався для відновлюваної енергетики не кращим чином. М’яко кажучи плачевний стан справ у державному бюджеті змусив Кабмін шукати всі можливі способи скоротити витрати. У пошуках скорочень багато хто вирішив, що логічним було б «скоротити витрати» на зелену енергетику.

Особливих доказів раціональності такого рішення ніхто, власне, не наводив. Адже у значної більшості українців існує упередження, що зелений тариф фінансується з держбюджету України і є однією з його витратних статей.

І дійсно, при тарифі 731,98 копійок за кіловат-годину сонячної енергії (чинний в травні 2014 тариф) і загальної потужності сонячних електростанцій 645 МВт (кінець 2013 року) можливість заощадити приваблювала багатьох представників уряду та громадськості. І на тлі можливого колапсу соціальної системи, така економія бюджетних коштів могла здатися цілком обгрунтованою. При цьому розвиток поновлюваних джерел енергії могло бути відкладено «до кращих часів».

У Верховній Раді було зареєстровано кілька законопроектів, які скасовували або знижували зелений тариф. На щастя вони не були прийняті, хоча деякі все ще бродять коридорами Парламенту. Говорячи простіше – тариф на сонці ніхто не чіпав і його високі показники є головним фактором що приваблює іноземних інвесторів в українському ринку відновлюваної енергетики.

Як уцілів «зеленый тариф»

Ключовим фактором, який дозволив зберегти зелений тариф, стало те, що за своєю природою він ніяк не пов’язаний з держбюджетом. Адже всі розрахунки за електроенергію в Україні здійснюються через державне підприємство «Енергоринок». Останнє можна представити як загальний «казан» – саме в нього «скидають» електроенергію всі учасники ринку. Залежно від типу генерації, учасники отримують різну ціну за кіловат-годину електроенергії. Наприклад, на момент написання статті, вартість кіловат-години електроенергії, що згенеровано сонячною електростанцією становив 5,05 грн.

Але всі ці складні взаємодії ніяк не стосуються споживача – обленерго постачають їм електроенергію за фіксованою ціною. Таке можливо саме тому, що різним типам виробників електроенергії виплачується різний тариф – ціна ж для покупця є чимось на зразок «середнього арифметичного». Дешева ціна і великий обсяг електрики від атомних електростанцій компенсує відносну дорожнечу «зеленого тарифу».

Втім, і в ці нюанси ні уряд, ні виборці вникають не захотіли – адже заощадити на тому, що не має відношення до держбюджету, як виявилося, неможливо. Позитивним такий розвиток ситуації вважає директор компанії «Атмосфера» Олексій Бадіка. «Те, що зелений тариф залишився – дуже хороший сигнал не тільки для цілого сектора відновлюваної енергетики, а й для всієї економіки. Адже проекти з впровадження поновлюваних джерел енергії вносять свій внесок у її розвиток, а також стимулюють підвищення енергетичної безпеки країни»- говорить він.

Крім того, від рішення урізати “зелений тариф” уряд відмовився, вочевидь, розуміючи те, що таке рішення потягне вниз без того низьку інвестиційну привабливість України. На таке рішення вплинули також і наміри Китайської Національної Групи Корпорацій з будівельних матеріалів (СNBM) інвестувати близько двох мільярдів євро в ринок сонячної енергетики в Україні. Компанія в квітні 2014 заявила, що інвестиції можливі тільки при заощадженні існуючого рівня “зеленого тарифу”. Крім того, зниження “зеленого тарифу” для існуючих сонячних електростанцій означало б порушення зобов’язань України щодо захисту іноземних інвесторів.

Місце під сонцем для домогосподарств

Особливе пожвавлення серед учасників ринку відновлюваної енергетики в 2013 році викликали зміни в законодавстві, які дозволяли приватним власникам продавати електроенергію за «зеленим тарифом». Згідно із законодавством, продаж за зеленим тарифом для власників приватних сонячних електростанцій було істотно спрощено. Наприклад «приватникам» не потрібно ставати членами наглядової ради ДП «Енергоринок» – вони проводять розрахунки безпосередньо з обленерго.

Юрій Фаворський

Юрій Фаворський, співзасновник компанії Energy.ua

Багато експертів вважали, що приватних власників не пустять на ринок, адже конкретні деталі підключення для них мала затвердити НКРЕ. Скептики казали, що оскільки приватних власників сонячних електростанцій обмежили максимальною потужністю в 10 КВт, то і сама постанова НКРЕ буде мати якісь обмеження, які заважатимуть підключенням.

Як виявилося, постанову НКРЕ про зелений тариф для домогосподарств стимулює підключення невеликих приватних сонячних електростанцій. Вся справа в тому, що обленерго, згідно з цією постановою, по суті, не мають можливості відмовити в підключенні приватної сонячної електростанції.

Сама постанова була затверджена в 2013 році, при цьому зелений тариф для приватників почав діяти з 1 січня 2014 року. Незважаючи на бажання скоротити витрати бюджету, тариф для приватних сонячних електростанцій продовжує діяти, а саму постанову НКРЕ недавно зареєструвало Міністерство Юстиції. Для домашніх електростанцій, підключених до 1 січня 2015 року тариф за 1 КВт-год електроенергії становитиме 389,4 коп.

На думку Юрія Фаворського, причина того, що зелений тариф для приватників продовжив своє існування – така ж як і для збереження зеленого тарифу для компаній. «По суті, держава в особі Кабміну усвідомила, що від зеленого тарифу воно нічого не втрачає, а от зайві обмеження можуть вбити потенційно значущий ринок» – говорить експерт.

Такий розвиток ринку не може не радувати – незважаючи на важку економічну ситуацію, держава пішла по шляху створення потенційно великого ринку. Що, звичайно ж, вселяє надію, як в інвесторів і девелоперів великих проектів з використання поновлюваних джерел енергії, так і в тих, хто планує запустити домашню сонячну електростанцію вже в найближчим часом.

Атмосфера-Україна © 2003-2017